hyppigt stillede spørgsmål

Her kan du få svar på nogen af de spørgsmål om introtur, pilot for en dag, pilotuddannelse og privateflyvning i almindelighed. Hvis ikke du finder et svar, er du velkommen til at stille os et spørgsmål nederst på siden. 

Det er lidt sværere at flyve et lille privatfly end at køre bil, men ikke meget. Teorien er lidt sværere end til bil-kørekort, og omtrent fire gange så omfattende. Læs mere om flycertifikat i Roskilde Flyveklub her

En Light Aircraft Pilot License (LAPL) koster fra 91.000 og en Private Pilot License (PPL) koster fra 125.000. De fleste må dog regne med noget mere, og de lidt ældre bør erfaringsmæssigt afsætte 20.000-30.000 kr. ekstra. Læs mere om priser på vores side om flycertifikat i Roskilde Flyveklub

Pilot for en dag er en rigtig flyvetime med en uddannet instruktør, og du får lov til at flyve flyet så meget som forholdene og instruktøren tillader. Der må ikke være andre end dig og instruktøren ombord. 

En introtur er en rundflyvning med en erfaren pilot. I kan være op til 2 i flyet ud over piloten, men I får ikke lov til at røre styrgrejerne. 

På en introtur kan I være op til 2 i flyet ud over piloten. Under uddannelsen må der kun være instruktøren, dig og evt. en anden elev i flyet. 

Når du har dit certifikat, må du have op til 3 passagerer med på et LAPL. Et PPL har ikke nogen begrænsning på antal passagerer. Men de fleste små fly kan normalt kun have 2-3 passagerer med. Der er også krav til din træningstilstand for at du må have passagerer med. Læs mere om flycertifikat i Roskilde Flyveklub her.

Hvis du er normalt sund og rask er der sjældent problemer med at bestå helbredskravene. Bruger du briller eller linser er det som regel OK. En flyvelæge vurderer dit helbred og tager også stilling til syn, farveblindhed og hørelse. Læs mere om helbredskravene på vores side om flycertifikat i Roskilde Flyveklub

Ja, det er der. Du skal bestå 9 eksamener, og vi har teoriundervisning 2 aftener om ugen. Vi starter om efteråret og går til eksamen i Roskilde i november/december. Læs mere om teoriundervisningen på vores side om flycertifikat i Roskilde Flyveklub

Dit føste certifikat (LAPL eller PPL) giver dig ret til at flyve om dagen i nogenlunde godt vejr under “Visual Flight Rules” (VFR). Det betyder at du ikke må flyve i skyer, og der skal være god sigt. 

Senere kan du videreuddanne dig til at flyve om natten eller tage en “Instrument Rating” så du kan flyve i skyer på instrumenter. 

 

Privatpiloter starter med Light Aircraft Pilot License (LAPL) eller en Private Pilot License (PPL). Kravene til LAPL er lidt mindre, men til gengæld er der nogen begrænsninger. Læs mere om certifikattyper på vores side om flycertifikat i Roskilde Flyveklub

Du skal flyve mindst 12 timer om året for at vedligeholde dit certifikat. Mindst en gang hvert andet år skal du flyve en tur med en instruktør. Læs mere om vedligeholdelseskravene på vores side om flycertifikat i Roskilde Flyveklub.

Hvis du ikke har fået fløjet i et stykke tid, anbefaler vi at du tager en tur med en instruktør før du igen flyver solo. Klubben har et træningsbarometer der hjælper dig med at vurdere din træningstilstand. 

Det er ikke helt billigt. Klubbens fly afregnes pr. motortime (“tacho”) og koster p.t. fra kr. 1.075 for en time i en lille to-personers Cessna 150 og op til kr. 1.820 for en time i en større Piper 28-151. Se vores fly og priser her

jeg har et andet spørgsmål

Herligt! Du er meget velkommen til at udfylde formularen nedenfor, så kontakter en af vores instruktører dig snarest med et svar. Bare spørg løs – de elsker at dele deres entusiasme for flyvning! 


Nyhedsbreve fra Formanden

Tilmeld dig Roskilde Flyveklubs nyhedsbrev her, hvor du mindst en gang om måneden løbende vil få oplysninger om klubben og andre begivenheder indenfor luftfart. Det er obligatorisk for medlemmer at være tilmeldt, men ikke-medlemmer er også velkommen til at tilmelde sig.